Marieke Blezer, vastgoedstyliste en eigenaresse van casa&co.
Achter de verkoop van elk huis zit een verhaal, maar is dat ook het verhaal dat je wilt verkopen?
Storytelling is tegenwoordig het toverwoord in Marketingland. Soms een echt verhaal en soms gedeeltelijk. De kenmerken: een verhaal met begin en een eind. De hoofdpersoon maakt iets mee. Denk aan een worsteling, conflict of dilemma. Dat hoeft niet groots en meeslepend te zijn, maar het moet de lezer wel raken.
Een aardig voorbeeld vond ik onlangs op funda. De huidige eigenaar (die in het buitenland woont) kocht dit object in 2010 voor 450.000 euro en heeft nadien nog ongeveer 80.000 euro geïnvesteerd in verbeteringen en herstel. Zijn intentie was het woonhuis te verhuren aan zijn zuster (=gelukt) en de stalwoning te gaan gebruiken als vakantieverblijf voor zichzelf (=mislukt).
Na eindeloos lange procedures (deels nog gaande in de eindfase) is de eigenaar dit zo spuugzat dat hij royaal zijn verlies neemt en het nu met ruim 3-ton verlies aanbied voor de financieel wel zeer aantrekkelijke prijs van 265.000 euro k.k. (n.b. inclusief verwende huurster).
Met zo'n tekst val je op en dat zal ongetwijfeld de bedoeling zijn geweest van de verkoper. En als geïnteresseerde weet je ook meteen hoe de vork in de steel steekt. Dus geen verrassingen achteraf. Het zal je niet verbazen dat de foto's het verhaal ondersteunen en dat zusterlief niet echt de moeite heeft genomen om op te ruimen voordat er gefotografeerd werd.
Een bedrijf dat storytelling heel consequent en succesvol toepast is Eliza was here. Fictief persoon, Eliza, vertelt hoe ze de mooie appartementen en hotels gevonden heeft en beschrijft wat die plekken juist zo bijzonder maken. Ze komt met praktische tips. Alles in dezelfde toon. Een makelaar zou dit ook kunnen toepassen, mits consequent en het moet natuurlijk wel bij hem passen. Het mag zeker geen trucje worden.
Storytelling kan in tekst en beeld. En dit moet matchen. Zonder dit te willen, vertellen veel verkopers hun verhaal al met de foto's van hun woning. Denk aan één kussen op een tweepersoonsbed, een zeer gedateerde leeg geplukte inrichting of minder verdrietig, een volgepropt huis. Wil je verkopen dat de reden van de verkoop: echtscheiding, overlijden of dat huis echt te klein is als er een kind bij komt? Ik denk het niet.
Juist de mogelijkheden van een huis laten zien en beschrijven in tekst én beeld zorgt ervoor dat je kijkers trekt.